Riba

Riba – namirnica koju biste trebali konzumirati

Čovjek se od davnina hrani ribom i plodovima mora.  U mediteranskoj prehrani riba zauzima značajno mjesto.  Po pitanju prehrambenih vrijednosti riba je jako vrijedna namirnica jer sadrži vitamine,  minerale i bjelančevine te se lako probavlja.  Za očuvanje dobrog zdravlja preporučuje se konzumiranje ribe bar dvaput tjedno.

 

Iako je Hrvatska mediteranska zemlja,  godišnja potrošnja ribe po glavi stanovnika je svega 10  kg.  U Portugalu je potrošnja 57  kg,  a na Islandu čak 90  kg.  Iako postoji nekoliko desetaka tisuća ribljih vrsta,  ribe dijelimo na slatkovodne i morske  (bijela i plava riba).  Osnovni nosilac prehrambene vrijednosti ribljeg mesa su bjelančevine. Njih ima 12-22%,  a nosioci okusa su aminokiseline (sladak okus glicina i glutamata).  Riba je niskokalorična namirnica. Ima niski udjel masti,  ali sa iznimno vrijednim profilom masnih kiselina.  Prevladavaju,  dobre nezasićene masti i omega 3 masne kiseline.   Specifičan okus ribi daje trietilamin. On potiče izlučivanje enzima probave i na taj način olakšava probavljivost namirnica.

Konzumacija i čuvanje ribe

Riba je iznimno kvarljiva namirnica, stoga je treba jesti svježu. Samo svježa riba nije prošla kemijske i fizikalne promjene. Riba je vrlo osjetljiva na visoke temperature. Ona sadrži mali udio kolagena stoga se mišićni proteini morske ribe počinju denaturirati već na sobnoj temperaturi. Kritična temperatura termičke obrade ribe niža je od temperatura na kojoj obrađujemo druge vrste mesa. Današnja prehrana siromašna ribom našim stanicama uskraćuje riblje ulje.  Riblje ulje obiluje omega 3 masnim kiselinama.  Naš organizam opterećen je mastima iz mesa i prerađenim uljima.  Prevelika konzumacija mesa životinja sadrži omega 6 masne kiseline što u konačnici rezultira stvaranjem arahidonske kiseline.  Ona ima vrlo jaki upalni učinak te povećava ljepljivost krvi i aterosklerotske promjene na krvnim žilama. Smatra se da su ljudi u početku konzumirali hranu s mnogo omega 3 masnih kiselina i gotovo ništa omega 6 masnih kiselina.  Danas je taj omjer nažalost obrnut što rezultira razvojem bolesti.

Postoje značajni podaci o tome da riblje ulje može ublažiti simptome psorijaze, kožne bolesti koju karakterizira crvenilo kože popraćeno ljuštenjem i svrbežom.  Britanski znanstvenici su ustanovili da količina ribljeg ulja koja odgovara obroku od 140 g masnije ribe dnevno,  kao što je skuša,  u roku od osam tjedana značajno olakšava simptome, osobito svrbež.  Zato je najzaslužniji i najdjelotvorniji dio ribljeg ulja koji se zove eikoza-pentenoična kiselina (EPA), a naročito je puno ima u lososu i skuši.

 

Ovo su neki od poremećaja koje konzumacija ribe može ublažiti ili spriječiti:

 

  • začepljenje arterija:  održava arterije otvorenima – i čistima,  smanjuje opasnost od ponovnog zatvaranja arterija nakon angioplastike za 40-50%
  • srčani udar:  smanjuje vjerojatnost pojavljivanja srčanih – udara za jednu trećinu
  • reumatoidni artritis:  smanjuje bol, oteknuće, ukočenost zglobova i umor
  • visoki krvni tlak:  otklanja ili smanjuje potrebu za lijekovima
  • ulcerozni kolitis:  jedno istraživanje je pokazalo da konzumiranje 4,5 g ribljeg ulja dnevno u roku od 8 mjeseci dovodi do smanjenja aktivnosti bolesti za 56%
  •  psorijaza: ublažava svrbež, crvenilo i bol, te smanjuje količinu potrebnih lijekova
  •  multipla skleroza:  pomaže u smanjivanju simptoma
  • astma: kod nekih pacijenta smanjuje učestalost napadaja
  •  migrenske glavobolje

 

Bilo bi dobro da konzumirate ribu bar jedanput tjedno, pa makar bila to riba riba iz konzerve kao što je tuna ili sardina.

 

Author Info

Admin

Nema komentara

Komentiraj