Omega - 3 masne kiseline

Sve što trebate znati o omega 3 masnim kiselinama

Prehrambene masti igraju vrlo važnu ulogu u nastanku malignih bolesti, te se sve više istražuje utjecaj omega-3 masnih kiselina na imunosni sustav, ljudsko reproduktivno zdravlje i kožu.

Tržište omega-3 masnih kiselina posljednjih godina bilježi značajan rast. Razvijaju se nove i bolje formulacije, a ujedno raste potražnja za uljima visoke raspoloživosti. Zašto je tomu tako?

Omega-3 masne kiseline često se opisuju kao dragocjene masnoće zbog njihova povoljna djelovanja na ljudsko zdravlje. Interes za njih u znanstvenom smislu je počeo u 50-tim godinama prošlog stoljeća, ali naše majke i bake su i prije znale da je riblje ulje vrlo zdravo i njime su hranile svoju djecu. Danas imamo studije koje točno i precizno argumentiraju ono što su ljudi oduvijek naslučivali da su omega-3 nezasićene masne kiseline jako zdrave. Prije svega štite srce i krvne žile sniženjem razine triglicerida. Također studije upućuju na njihovu pozitivnu ulogu u razvoju djeteta te prevenciji i terapiji malignih bolesti, a u novije vrijeme i kod mentalnih bolesti, uključujući depresiju, demenciju i ADHD. Omega-3 masne kiseline također igraju važnu ulogu i u regulaciji krvnoga tlaka. Ključ je naravno u njihovu kemijskom sastavu.

Ljudski organizam može proizvesti zasićene masne kiseline i omega-9 masne kiseline, dok omega- 3 i 6 masne kiseline (esencijalne masne kiseline) ne može sintetizirati zbog nepostojanja enzima koji bi tome pomogao. Zbog toga koncentracija navedenih kiselina u krvi ovisi isključivo o njihovom unosu u organizam. U suvremenim industrijaliziranim društvima poremećena je prehrambena ravnoteža omega-6 i omega-3 masnih kiselina zbog povećane potrošnje biljnih ulja bogatih omega-6 kiselinama i smanjene potrošnje namirnica bogatih omega-3 masnim kiselinama. Taj podatak je vrlo važan jer smatra se da taj omjer ne bi trebao biti veći od 5:1 u korist omega-6, a poznato je da u suvremenoj prehrani “zapadnjački” orijentiranih kultura taj omjer doseže i 12:1. O važnosti tog omjera govori podatak da metabolizmom omega-6 masnih kiselina nastaju snažni upalni procesi, dok omega-3 masne kiseline imaju upravo suprotno, protuupalno djelovanje.

omega -3 masne kiseline
Prehrana i suplementacija

Omega-6 masne kiseline se nalaze uglavnom u biljnim uljima i žitaricama. U našem se tijelu one  mogu pretvoriti u one oblike koji trebaju čovjeku. Masnoće omega-3 grupe nalaze se u nekim biljnim vrstama kao npr. lanenim sjemenkama i orasima, ali iz ovih biljnih formi čovjek može proizvesti samo jedan mali postotak onih dugolančanih masnih kiselina koje mi moramo dobiti, a inače ih ima u hrani životinjskog porijekla. Najvažnije omega-3 masnoće nalazimo prije svega u plavoj ribi i mesu životinja koje prirodno pasu travu.

Brojna stručna udruženja i relevantne institucije preporučuju povećan unos omega-3 masnih kiselina za sve dobne skupine. Stoga značajnu porast bilježi konzumacija funkcionalne hrane obogaćene tim dragocjenim masnoćama, a i dodaci prehrani na bazi omega-3 masnih kiselina sve su traženiji u ljekarnama i specijaliziranim trgovinama.

Namirnice bogate omega-3 masnim kiselinama:

preuzeto sa: https://hr.wikipedia.org/wiki/Omega-3_masne_kiseline
  • Chia sjemenke
  • Α-linolova kiselina
  • ulje od chije (Salvia hispanica) – do oko 64%
  • ulje od perille (Perilla frutescens”) – oko 60%
  • laneno ulje (linum usitatissimum) – do više od 50%
  • ulje od sjemenke konoplje – oko 17% (gama-linolenska kiselina (omega-6), oko 4%)
  • orahovo ulje – oko 13%
  • ulje od uljene repice – oko 9%
  • sojino ulje – oko 8%
  • losos, kuhan – 1,8%
  • inćun – konzervirani u ulju, zasoljeni – 1,7%
  • srdela – konzervirana u umaku od rajčice, s kostima – 1,4%
  • skuša – kuhana – 1%

Author Info

Admin

Nema komentara

Komentiraj