Mediteranska prehrana i prevencija raka
Featured

Mediteranska prehrana i prevencija raka

Tradicionalna mediteranska prehrana je prehrana s manje rizika za obolijevanje od raka u odnosu na druge oblike prehrane u Evropi i sjevernoj Americi. Zašto je tomu tako?!

Studije migranata iz južne Evrope i druga područja s vremenom boravka u novoj zemlji mijenjaju značajke pojavnosti obolijevanja od raka, što govori u prilog tome da je to povezano s načinom života, osobito sa prehranom. Radi se o vrstama raka tipičnima za razvijena društva, a to su rak debelog crijeva, dojke i prostate, dakle one vrste raka koje su povezane s prehranom. Mediteranske zemlje imaju u prehrani mnogo žitarica, više serviranja voća i povrća koje se sprema na ”lešo”, male količine mesa, malo masti, a pretežno koriste maslinovo ulje, ribu, plodove mora, začine i crno vino. Prehrana bogata povrćem i voćem, bogata je vlaknima, vitaminima, mineralima i fitokemikalijama koje su moćni antioksidans.

 

Važna karakteristika mediteranske prehrane je konzumacija maslinova ulja i raznog mediteranskog bilja u vidu začina te umjerena konzumacija vina, obično uz obroke.

 

Znanstveno je potvrđeno da maslinovo ulje spriječava nastanak raka debelog crijeva, a postoje i dokazi o njegovoj zaštitnoj ulozi od raka jajnika i pluća. Riba sadrži omega 3 višestruko nezasićene masne kiseline, koje smanjuju rizik za obolijevanje od raka dojke, jajnika i bubrega.

Mnoge današnje studije o zdrastvenim beneficijama omega 3 tableta pri čijoj izradi se uglavnom koristie riblje kiseline govore o vrlo neugodnim nuspojavama u slučaju neprimjerene konzumacije ovih suplemenata: bol u trbuhu, mučnina, plinovi, povećanje težine i mogućnost toksiciteta vitaminima A i D te oštećenje jetre. Ali recimo nikakve negativne pojave nisu primjećene pri većem konzumiranju same ribe, glavnog izvora omega 3 masnih kiselina. S nutricionističkog gledišta riba je vrlo vrijedna namirnica jer sadrži bjelančevine, vitamine i minerale, te je lako probavljiva. Preporuke kažu da bi za očuvanje zdravlja trebalo konzumirati barem dva puta tjedno po 170 gr ribe.

Morski plodovi su bogati mineralom selenom koji je jak antioksidans i čuva stanične stijenke od oksidativnog oštećenja. Male ribe koje se jedu s kostima bogat su izvor kalcija i joda. Istraživanja su pokazala zaštitnu ulogu kalcija kod obolijevanja od raka debelog crijeva.

Ukratko možemo sumitrati kako mediteranska prehrana ima pozitivan učinak u spriječavanju i liječenju slijedećih bolesti:

  • srčanih bolesti (prevencija ateroskleroze)
  • smanjivanje LDL i povećanje HDL kolesterola, oksidacije lipida, smanjivanje zgrušavanja krvi, smanjenje homocisteina
  • raka (radi se o vrstama raka tipičnima za razvijena društva čiji se nastanak povezuje sa  nepravilnom prehranom: rak debelog crijeva, dojke i prostate)
  • šećerne bolesti (raznolikost prehrane, obilje prehrambenih vlakana, niski glikemijski indeksi, obilje antioksidansa u voću i povrću)
  • debljine

 

Namirnice s preventivnim djelovanjem protiv raka

Voće i povrće – preventivno djelovanje protiv različitih vrsta raka:

  • rak pluća – mrkva i lisnato povrće
  • rak debelog crijeva – povrće iz obitelji krstašica (brokula, cvjetače, prokulica) i mrkva
  • rak jednjaka, usne šupljine i ždrijela – sve vrste voća
  • rak želuca – sve vrste voća, zelena salata, kupus, luk, rajčica, celer, bundeva
  • rak gušteraće – sve vrste voća i povrća
  • rak mokraćnog mjehura – mrkva, zeleno lisnato povrće, sve vrste voća
  • rak štitnjače – krstašice (brokula, cvjetača i prokulica)

Hrana koja može spriječiti širenje raka:

rak dojke – riblje ulje, kupus, raštika i drugo povrće iz porodice krstašica

Alicin iz češnjaka djeluje protiv kancerogenih stanica općenito. Antikancerogeno djelovanje ima betakaroten koji se nalazi u žutom, narančastom i zelenom voću i povrću.

Analize su pokazale da agrumi sadrže 58 antikancerogenih tvari, više nego ijedna druga hrana. Osim poznatih antioksidativnih svojstava vitamina C i bioflavonoida, agrumi sadrže moćan antioksidans glutation.

Odlomak iz knjige: dr. Diane Petričević, Mediteranskom prehranom do zdravlja

Author Info

Admin

Nema komentara

Komentiraj