Leća i njezina priprema

Ova ukusna namirnica može se naći u više različitih boja i okusa. Bogata je bjelančevinama i esencijalnim aminokiselinama te ugljikohidratima. Također je dobar izvor željeza, kalcija i kalija.

Leća (Lens culinaris) spada u tzv. zrnate mahunarke te broji oko četrdesetak različitih sorti, koje variraju bojom, veličinom i okusom.  Porijeklom je iz jugozapadne Azije te je sastavni dio ljudske prehrane od pamtivijeka. Po svom sastavu, leća kao i većina mahunarki je bogata vlaknima. Jestiva vlakna se nalaze samo u namirnicama biljnog porijekla te sadrže čitav niz supstanci koje nisu probavljive, ali su jako važne za sam proces probave. Ovakav vid prehrane, koji obiluje vlaknima smanjuje rizik od raka debelog crijeva, a uvelike pomaže i u zadovoljavanju našeg apetita, jer brzo daje osjećaj sitosti te samim time pospješuje mršavljenje. Kad govorimo o biljnim vlaknima onda treba istaknuti kako postoje dvije osnovne vrste: topiva i netopiva. Svaka naravno imaju svoju različitu funkciju, topiva kao što i sam naziv već sugerira se otapaju u vodi dok netopiva pak ne.

Leća obiluje topivim vlaknima, koja mogu uvelike pridonijeti sprječavanju kardiovaskularnih bolesti, smanjujući apsorpciju žučnih kiselina, što pomaže da se normalizira postotak kolesterola u krvi. Ta vlakna pomažu i pri kontroli dijabetesa tipa 2, zahvaljujući, između ostaloga, usporavanju probavljanja glukoze iz hrane. Preporuča se konzumiranje 25 g vlakana dnevno za žene te 38 g vlakana dnevno za muškarce.

Od drugih vrijednih sastojaka kojima obiluje, spomenuli smo već kalcij koji prevenira nastanak osteoporoze, zatim željezo i folnu kiselinu što je posebno važno za žene u trudnoći, kalij koji pospješuje izlučivanje vode iz tijela. Zatim  od važnijih vitamina i minerala sadrži još: vitamin C, vitamin K, vitamini B skupine, cink, beta karoten. Naravno ne smijemo zaboraviti još jednom istaknuti kako obiluje proteinima, što je čini idealnim nadomjestkom za meso i sastavni je dio većine vegetarijanskih dijeta.

Vrste leća

Vrste leća

Sorte leća su mnogobrojne, a mi smo za vas ovom prilikom odabrali par vrsta, koje se najčešće koriste i mogu relativno lako pronaći u našim trgovinama. Crvena leća raste uglavnom u Indiji i Turskoj, gdje se najviše i konzumira. Njezin plod je intezivne narančaste boje pa se stoga koristi i u dekorativne svrhe ili kao dodatak raznoraznim salatama. Vrlo je ukusna i prednost joj je što se vrlo kratko kuha.

Žuta leća se najčešće koristi za pripremu currya, poznatog indijskog specijaliteta. Njezin okus je poprilično neutralan stoga je idealna u kombinaciji sa raznoraznim začinima gdje jedno s drugim dobro komplementira. Kao što ime govori žute je boje, a što se tiče kuhanja ona vrlo brzo omekša.

Crna leća spada u svojevrsne delikatese, sitna je i ima vrlo intenzivnu aromu. Kod nje proces kuhanja u pravilu ne traje ispod 20 -tak minuta i najčešće služi kao dodatak salatama. Može se kupiti samo u delikatesnim dućanima i obično je skuplja od drugih vrsta leća.

Smeđa leća se najčešće koristi i ima najširu primjenu. Ukoliko ste ikad probali leću onda je to najvjerojatnije bila smeđa leća. Ona je plosnata i okrugla oblika te ima ugodan pomalo orašast okus.

Author Info

Admin

Nema komentara

Komentiraj